نقد و بررسی پرفورمنس" آفرینش" توسط دکتر رضا خدادادی

۲۳ دی ۱۳۹۷ | ۰۷:۴۸ کد : ۲۱۹۱ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۹

به گزارش خبرگزاری ایرنا و روزنامه خبرجنوب، دکتر رضا خدادادی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و رئیس پردیس بین المللی فارابی روز جمعه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۷ با حضور در تالار حافظ شهر شیراز به بررسی و نقد فیلم پرفورمنس آفرینشِ هنرمند اهل شیراز، علی قصردشتی پرداخت. در این جلسه که با حضور دکتر مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر سید جواد سلیمی و جمع کثیری از هنرمندان، صاحبنظران، استادان، دانشجویان و علاقه مندان هنر در تالار حافظ شیراز برگزار شد،دکتر خدادادی، با تاکید بر اینکه موسیقی، شعر و نقاشی، ناب ترین هنرها هستند به پیشینه پرفورمنس آرت پرداخت و گفت: بدون شک هنرهای تجسمی را می توان به عنوان خاستگاه پرفورمنس آرت دانست.
وی موسیقی، شعر و نقاشی را مادر همه هنرها توصیف کرد و ادامه داد: نباید این ذهنیت در هنرمندان شکل بگیرد که برای پرداختن به هنرهای جدید از هنرهای کلاسیک و پایه فاصله بگیرند بلکه با استفاده از همان هنرها به خلاقیت و ابداع در هنرهای نو دست یابند.
این استاد دانشگاه در بیان تفاوت های پرفورمنس و پرفورمنس آرت نیز گفت: به طور کلی هر اجرایی را می توان پرفرومنس دانست اما الزاما آرت نیستند. وی اشاره کرد که زمان، مکان، مخاطب و هنرمند چهارعنصر اصلی در پرفورمنس آرت هستند و به ویژه مخاطب لحظه به لحظه با هنرمند و فرآیند خلق اثر باید درگیر شود. خدادادی تاکید کرد در پرفورمنس آرت تنها انتقال پیام اهمیت ندارد بلکه درگیر ساختن ذهن مخاطب هدف اصلی است. وی با اشاره به این که پرفورمنس آرت از سال 1960 به تدریج شکل گرفت چند نمونه از پرفورمنس ها را یادآور شد سپس به نقد پرفورمنس آفرینش پرداخت و با تاکید به این نکته که نقد و بررسی اصولی و درست پرفورمنس با دیدن فیلم چندان ممکن نیست این اثر را از منظر فرم و فرایند اجرا و محتوا بررسی کرد و گفت پرفورمر تلاش کرده به دور از ادا و اطوارهای مرسوم اثر خود را به مخاطب عرضه کند و بدین ترتیب ضمن ستایش پرفورمنس آفرینش آن را یکی از موفق ترین نمونه های پرفورمنس آرت در ایران دانست و افزود : می توان گفت کار بزرگی انجام شده و همه اعضا از عهده اجرا به خوبی برآمده اند.
استاد خدادادی همچنین تاکید کرد که در پرفورمنس آرت مخاطب را باید وارد بازی کرد و مخاطب در فرایند اجرا باید مداخله کند و نباید صرفا به عنوان تماشاگر نظاره گر باشد بلکه باید به عنوان جزئی از اثر مورد توجه قرار گیرد و برای حضورش در اجرا برنامه ریزی شود.
وی در پایان سخنانش بر ضرورت حمایت از هنرمندانی که در خارج از پایتخت فعالیت می کنند، تأکید کرد و گفت: به سهم خودم هر جا بتوانم این حمایت را انجام خواهم داد و امیدوارم روزی را شاهد باشیم که حمایت ها و امکانات از پایتخت به سایر نقاط کشور نیز برسد.
گفتنی است این اثر بر اساس اظهارات دست اندرکاران آن، نخستین اثری است که در اجرای خود حواس ۴ گانه انسان را به کار می گیرد و تلفیقی از موسیقی زنده و بداهه نوازی، نقاشی حرکتی (اکشن پیتینگ) نورپردازی، بو و رایحه و تغییر دما در فضای سالن است.